Det er dyrt at rekruttere nye medarbejdere. Du skal du bruge meget tid på selve rekrutteringsprocessen, oplæring, arbejdsredskaber osv.
Hertil kommer udgifter til et eventuelt rekrutteringsbureau / headhunter, som snildt koster 20% af en årsløn. Eller mere. Endelig er der udgifter til annoncering. For uden annoncering laver du jo striptease i mørke.
Men der findes faktisk gratis alternativer, som du bør være opmærksom på:
Jobindex gratis jobannoncer
Jobindex kalder sig “Danmarks største jobdatabase med over 10.000 ledige job”, og er da også svær at komme udenom i en rekrutterings- eller jobsøgningssituation. Det er vist dér, folk er. Jobindex “fungerer som en job-søgemaskine, der søger efter jobannoncer i over 500 jobbørser og private firmaers jobsider i Danmark, inklusiv AF’s Jobnet.”
Hvis du køber en billig gør-det-selv jobannonce hos Jobindex, kan du være sikker på at få en af deres venlige konsulenter i røret, som prøver at overbevise dig om, at en virksomhed i din klasse bør købe en dyrere annonce med logo og topplacering i søgeresultaterne – for at tiltrække de allerbedste kandidater. Fair nok, de skal jo også leve.
MEN: Jobindex tilbyder også GRATIS JOBANNONCER, du skal bare tilmelde din jobside til deres internet-robot, som hver nat scanner din side for at se om der er ledige jobs. Det tager kun få minutter og skal kun gøres een gang – så virker det også næste gang du opslår en ledig stilling på din egen hjemmeside.
Gratis jobanonncer – sådan gør du
1. Skriv et godt stillingsopslag, og læg det på din hjemmeside. Husk nogle relevante interne links ved siden af stillingsopslaget – fx “Hvem er vi?”, “Mød dine nye kolleger”, “Hvad skriver aviserne?” osv. Det er ikke alene arbejdsgivers marked, og for mange ansøgere betyder virksomhedens profil og hvem man kommer til at arbejde sammen med naturligvis meget.
2. Giv mulighed for at dele stillingsopslaget på Linkedin, Facebook, Email osv. Brug fx AddThis. Jeg har før brugt nedenstående tekst – og fået flere hundrede delinger, selv i små virksomheder. Stillingsopslag bliver hyppigt liket på Linkedin:
Ikke noget for dig?
Hvis denne stilling ikke lige er noget for dig, er der måske nogen i dit netværk, der kan være interesserede? Dette stillingsopslag bliver ikke annonceret i aviserne – del med dit netværk på et øjeblik: [ikoner til deling på sociale medier]
3. Husk også lige at få dine kolleger til at dele stillingsopslaget på sociale medier.
4. Opret stillingsopslaget på Jobnet. Skriv blot et resume af stillingsopslaget og henvis til den fulde tekst på din egen hjemmeside – husk direkte link til dit eget stillingsopslag. Gør det, også selv om du ikke umiddelbart tænker, at du skal have ansøgere ind fra Jobcenteret. Flere private jobportaler planker stillingsopslag fra Jobnet, og på måde får du ekstra eksponering.
5. Tilmeld din jobside til internet-robotten på Jobindex. (Kun første gang).
Det var den nemme del. Hvis du gerne vil have stillingsopslaget bredere ud, skal du til at tænke lidt kreativt:
- Hvis du er interesseret i nyuddannede, elever, praktikanter mv. kan du fx undersøge om de relevante uddannelsesinstitutioner tilbyder steder på hjemmeside eller opslagstavler, hvor du kan annoncere dine jobs.
- Flere a-kasser tilbyder også at opslå dine stillinger ganske gratis.
- Og nu hvor du har sparet nogle tusinde kroner på Jobindex, kan du overveje at give dine opslag på opslag på Linkedin, Facebook og andre sociale medier et boost i form af deres annonceringsprogrammer.
- Fagmedier kan også være relevante at annoncere i – og da en rekruttering ofte er her-og-nu, er det måske mest oplagt at vælge en kort kampagne på deres websites.
- Du kan også målrette stillingsopslag på steder, hvor folk ikke forventer at se jobannoncer, fx på Google AdWords.
“Vi drukner i ansøgninger!”
Måske tænker du – hvad nu hvis al den eksponering betyder, at vi får flere hundrede ansøgninger? Sikke et arbejde.
Og da ledige tilmeldt Jobnet skal dokumentere at søge minimum 2 jobs om ugen, kan jobannoncer for “almindelige stillinger” som fx kontorassistent sagtens resultere i flere hundrede ansøgninger.
Hvad kan man gøre for at indsnævre feltet til kun de mest seriøse ansøgere?
Jeg har set et stillingsopslag, hvor der specifikt står “Anfør venligst i ansøgningen, hvis dette blot er en ansøgning for at kunne dokumentere jobsøgning overfor Jobnet”. Det vil jeg nok ikke anbefale.
Hvad jeg derimod kan anbefale, er at skrive, at ansøgningen bedes sendt til din postadresse. Altså som almindeligt brev og ikke som email.
For år tilbage var dette helt almindeligt. I praksis ser jeg det dog aldrig mere – stort set alle arbejdsgivere foretrækker en PDF-fil sendt via email.
Hvis de da ikke anvender HR-portaler, hvor ansøgere skal indtaste alder, køn, uddannelse osv. – hvilket giver virksomhederne mulighed for at filtrere på alle disse parametre – og kan således sortere ansøgere fra, alene ud fra disse kriterier. Man risikerer således, at ens ansøgning slet ikke bliver læst, hvis man er fx eet år ældre end målgruppen.
Jeg har selv prøvet at modtage flere hundrede ansøgninger via email (selv om jeg specifikt har anført at anbefalinger bedes sendt per brevpost). Har sågar oplevet, at ansøgere ringer for at få oplyst email-adresse.
300 ansøgninger, hvoraf mange motiverer ansøgningen i selve emailen, 5 eller flere vedhæftede filer med ansøgning, CV, anbefalinger, eksamensbeviser, billeder osv. Og når jeg så deler printer med mange kolleger – resultatet kan næsten kun blive kaos.
Derfor – brevet.
Og husk så lige at sige til den der modtager posten, at de breve der kommer stilet til dig, gerne må forblive uåbnede.
Jeg har oplevet virksomheder, hvor al post – også ansøgninger – ankommer åbnet, ofte også læst og hvis interessant – med nogle kække bemærkninger til modtageren.
For mig er det en oplevelse at betragte en kuvert med en ansøgning:
- Er det den stolte C4, den beskedne C5, den helt selvudslettende M65 – eller den kreative lilla i overformat? Eller er det mon en inciterende pakke?
- Er det en god kvalitet fra boghandleren eller supermarkeds-standard?
- Er adresseringen præcis som i stillingsopslaget?
- Hvordan er skriften og blækket?
- Er der frimærke på? Sidder det lige? Er det bølgelinje eller er der en lille oplevelse i form af et særfrimærke?
- Hvad siger navn og afsenderadresse om ansøgeren?
Det er så nemt at skille sig ud fra mængden i stakken af ansøgninger på modtagerens skrivebord. Og vi har endnu ikke åbnet kuverten.
You never get a second chance to make good first impression.
Måske synes du stadig det er besværligt. Du kan selvfølgelig også bare kontakte mig, så gør jeg det for dig.
Har du andre gode ideer til gratis eller billig rekruttering af nye medarbejdere – så skriv gerne en kommentar.
PS: Jeg søger opgaver – så del gerne denne artikel :-)
En lille gave til dig
Hvis du har læst med helt herned, fortjener du næsten en en lille gave – nyd denne kampagnefilm fra Post Danmark:
Følger du stadig med, og kan du se ideen i brevet, så er der mulighed for at komme i julestemning her og her og her.